BADALONA
Inspecció de treball manifesta que l'edifici de Guàrdia Urbana no compleix amb la normativa de prevenció de riscos laborals.
Fa uns mesos la nostra secció sindical va denunciar a inspecció de treball les altes temperatures patides pel personal de Guàrdia Urbana aquest passat estiu i ara la manca de calefacció a les nostres dependències, portem mesos sense que el departament de RRHH convoqui la comissió de seguretat i salut laboral.
Segons Inspecció de treball:
L’Ajuntament de Badalona té entre els seus centres de treball la Prefectura de la Guardia Urbana situat al carrer Turó d’en Caritg de Badalona.
En aquest centre existeix un problema de control de les temperatures.
Les característiques de l’edifici així com l’antiguitat dels equips de calefacció i climatització existents, fan que a l’estiu faci molta calor i a l’hivern faci fred.
És un edifici que per la seva activitat està en servei les 24 hores.
El fred és especialment intens a les nits d’època hivernal i la calor és especialment intensa durant el dia entre el juny i setembre.
Aquesta situació ja va ser denunciada per SIP-FEPOL i constatada en l’actuació de la Inspecció de Treball recollida a l’expedient 8/0024173/20, que va ser finalitzada al novembre de 2021.
Segons l'Ajuntament:
L’empresa no ha qüestionat aquest fet i manifesta que va fer una compra extraordinària d’equips de climatització portàtils (coneguts com pingüins), si bé són equips que no aporten la climatització necessària en espais grans i que poden comportar risc de sobrecàrrega elèctrica, essent una mesura provisional totalment insuficient, d’acord amb el que van admetre els compareixents davant la Inspecció de Treball.
Per altra part sí que s’acredita que s’ha adjudicat un nou contracte de manteniment a les dependències de l’Ajuntament, que inclou l’edifici objecte de la present actuació. Aquest contracte, preveu que es faci el manteniment dels equips i a més l’estudi de la inversió que cal fer en aquells centres on els equips siguin obsolets o no es puguin arreglar.
El contracte ha entrat en vigor a l’octubre de 2022. Manifesten els tècnics de prevenció compareixents, que l’edifici de la Guardia Urbana està dins dels que requereixen una actuació prioritària, i així ho van reconèixer al 2019 en l’iinforme que van fer per al decret d’emergència, on constaven 10 edificis en relació a condicions de fred.
Finalment Inspecció de treball ha requerit a l'Ajuntament:
Donat que la inversió de l’Ajuntament en la renovació dels equips de calefacció i climatització o canvis en els centres de treball, es farà en base als informes que faci la nova adjudicatària del servei de manteniment, cal que es faciliti a aquesta empresa tota la informació necessària i s’estableixi la prioritat d’actuar en l’edifici de la Guàrdia Urbana, ja que és un edifici ocupat permanentment i que ofereix un servei que no es pot realitzar des d’un altre centre actualment.
En tot cas, mentre no es pugui fer les actuacions tècniques necessàries, s’hauran d’adoptar les mesures provisionals organitzatives i d’EPIs i/o roba de treball, que eviti que el personal estigui exposat a situacions de risc derivades de les temperatures fredes i reduint al màxim el desconfort que comporten aquestes temperatures, d’acord amb el que preveu l’article 3 del RD 486/1997 i els principis d’acció preventiva de l’article 15 de la LPRL
SIP-FEPOL BADALONA
UNITAT, SERVEI, RESPECTE